Vragen?
Bel 035 - 3033 222

Chatbot: hét antwoord voor makelaar én klant

Geschreven op:
23/10/2019
Lees verder
Makelaars die een chatbot inzetten: is dat niet onpersoonlijk? Dat wordt vaak gedacht, maar het tegendeel is waar, meent Alexander Wijninga, CEO van Watermelon: “Juist deze digitale collega helpt om klanten snel en efficiënt van dienst te zijn, zodat je als makelaar de focus kan leggen op meer complexe vraagstukken.”

De mens staat centraal in de makelaardij. Als makelaar wil je kunnen focussen op het bieden van persoonlijke aandacht en goede service. Er worden in de huidige tijd nog altijd veel huizen verkocht en op elk huis in de verkoop zijn veel reacties. Wijninga: “Net zoals bij elk bedrijf dat te maken heeft met klantcontact, zijn er in de makelaardij veel terugkomende vragen. Enerzijds van klanten die hun huis willen aanbieden, met vragen zoals ‘Wat moet ik doen als ik mijn huis wil verkopen?’ Anderzijds van klanten die een huis zoeken en willen weten of het gehanteerde tarief inclusief of exclusief btw is. Het kost veel tijd om deze terugkerende vragen elke keer te beantwoorden.”

Antwoord op 85% van de klantvragen

Wijninga ziet de chatbot als dé oplossing voor onder andere de repetitieve taken. Deze digitale collega kan tot 85% van de klantvragen overnemen. Ook kan de chatbot afspraken inplannen in de agenda, de beschikbaarheid van een huis aangeven of de geschiktheid van een woning checken. “Door een chatbot in het eigen CRM-systeem te integreren, kun je gesprekken direct afstemmen op je klant en zijn de mogelijkheden groter. Met de vrije velden en webhook feature van Watermelon kunnen geïnteresseerden volledig geautomatiseerd informatie opvragen over bijvoorbeeld de eisen van een specifiek huis. Bovendien zorgt de chatbot voor een 24/7 bereikbaarheid voor je klanten. Er is natuurlijk niets zo onpersoonlijk als je klant laten wachten op een antwoord”, aldus Wijninga.

De voordelen van de chatbot voor de makelaardij

  • Meer vertrouwen bij woningzoekenden
  • Hogere conversie: meer mensen dienen een aanvraag in
  • Betere klantervaring
  • Efficiënte afhandeling van vragen
  • 24/7 bereikbaar

Chatbot maakt business efficiënter

De meest gemaakte denkfout is dat bedrijven denken dat de chatbot geen prioriteit heeft. “Dit is juist wél het geval. De inzet van de chatbot maakt de volledige business veel efficiënter.”Ook klanten vragen om chatbot ondersteunde service, zo blijkt. “Je klant laten wachten op antwoord is onpersoonlijk, terwijl die chatbot juist het klantcontact in eerste instantie prima kan opvangen. Dit zorgt er bovendien voor dat jij je kunt focussen op complexere vragen en het besteden van aandacht aan de klant.”

Content toevoegen en live gaan

Maar hoe kan een makelaarskantoor de chatbot implementeren? Wijninga: “De belangrijkste tip is: gewoon live gaan. Maar let op: op maat gemaakte trajecten zijn vaak duur en kosten veel tijd. Met het all-in-one platform voor online conversaties van Watermelon kun je eenvoudig je eigen chatbot maken. Het is belangrijk om van tevoren na te denken over het doel hiervan en de inzet voor jouw kantoor: is het een assistent voor de klantenservice, gaat chatbot leads genereren of allebei? Het succes van een chatbot wordt namelijk uiteindelijk bepaald door de content die is toegevoegd.”

De klant krijgt altijd antwoord

Starten kan makkelijk met een Minimal Viable Chatbot. “Juist door live te gaan, kom je erachter wat de klant echt wil weten.” Weet de chatbot dan een antwoord nog niet? Dat is geen probleem: met het Hybride model van Watermelon wordt de vraag automatisch doorgestuurd naar een live medewerker. Op deze manier wordt de klant altijd geholpen. De (nog) onbekende vraag komt vervolgens bij Mismatches te staan. Het antwoord is dan weer toe te voegen aan de content van de chatbot. Zo wordt deze steeds ‘slimmer’. Nog persoonlijker zijn een bepaalde tone-of-voice van het bedrijf en het plaatsen van bijvoorbeeld afbeeldingen of gifs in de gesprekken. “Kortom, de chatbot vraagt even de aandacht, maar kan juist veel opleveren voor wie zijn digitale collega serieus neemt.”