Vragen?
Bel 035 - 3033 222

Makelaars komen van Jupiter

Geschreven op:
30/10/2019
Lees verder
Makelaars zijn een apart slag mensen, aldus Siebe Schootstra, spreker op Makelmania: “Ze zijn onder te verdelen in mannen en vrouwen. Maar dit onderscheid is ondergeschikt geraakt. Normale mannen komen van Mars en normale vrouwen van Venus. Maar makelaars komen van Jupiter.”

Schootstra beschrijft het beeldend: “Gedreven makelaars gedragen zich alsof het volle maan is. Niets staat ze in de weg voor het behalen van succes. Strijdvaardig wordt het hoofd in de nek geworpen om elkaar luidkeels aan te moedigen als wolven in het bos. Oorlog op de huizenmarkt? Moge de beste makelaar winnen! En wint die ene makelaar de klant met het hoogste bod? Dan volgt een ritueel joelen van de collega’s. Dat we de markt verslaan!”

Klanten worden gepamperd in geruststelling en zekerheden worden uitgestrooid als roze marsepein. Het is immers de locatie die telt, de rest is bijzaak. Iemand met verstand van zaken ziet dat meteen! De huidige markt biedt geen plaats aan twijfelaars: de snelle beslisser is koning en neemt de winst voor de lange termijn. Met de huidige lage rente zijn er onder kopers geen verliezers, alleen maar winnaars!

Deze kenschets van de makelaar als wolf in schaapskleren verdient uiteraard enige nuancering. Toch tast menig huizenkoper in het duister als het om specifieke vragen gaat. Op Jupiter malen ze daar niet om, maar hier op aarde kan de makelaar die het verschil maakt,extra punten scoren. Zo’n 80% van huizenkopers vindt het een taak van de makelaar om te informeren over mogelijkheden voor energiebesparing, om maar een voorbeeld van specifieke vragen te noemen. Dit blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis (VEH). In maar liefst 75% van de gevallen wordt dit onderwerp door de makelaar niet eens aangeroerd! Slechts  8% van de makelaars komt uit eigen beweging met adviezen over maatregelen voor energiebesparing en duurzaamheid.

Makelaars blijven dus hopeloos in gebreke, volgens VEH. Terwijl de consument erom vraagt. Hier liggen kansen voor makelaars die zichzelf én de klant serieus nemen, en ook het onderwerp duurzaamheid. Degenen die dit oppakken, hebben al snel een voorsprong op collega’s die dit nalaten. Bovendien zeggen mogelijkheden voor verduurzamen iets over de woningwaarde en de ontwikkeling daarvan. Als je dit kunt uitleggen, dan heb je als makelaar een toegevoegde waarde.

Maar als makelaar kun je natuurlijk niet alles weten. “Of je in de buurt ook bitcoins kunt inwisselen? Of een robotmaaier wel door het kattenluik past? Of de stoppenkast groot genoeg is voor twee Tesla’s? Nee, niet álles kun je weten. Maar je kunt er je wel in verdiepen. Zeker als het om duurzaamheid gaat, want dat raakt ons allemaal. Daarom, beste makelaars, huiswerk! Vooral als je van Jupiter komt”, besluit Siebe Schootstra. Op Makelmania spreekt hij over de duurzame woning. Geef je op!